Helsingin Moottorikerho täyttää 100 vuotta

HMK:n perustamiskokous pidettiin 21. helmikuuta 1922 Helsingissä hotelli Kämpissä. Kerhon nimeksi tuli Suomen Moottoripyörä Klubi-Finlands Motorcykel Klubb. Virallinen lyhenne oli MK. MK oli aluksi vahvasti helsinkiläisten klubi. Lajin levittäytyessä ympäri maata, jaettiin toiminta v. 1924 paikalliseen ja valtakunnalliseen. Näin syntyivät Helsingin Moottoripyöräklubi HMK ja Suomen Moottoripyöräliitto SML, nykyinen kansallinen lajiliitto Suomen Moottoriliitto.

HMK tunnetaan kilpailujen järjestäjänä. TT-moottoripyöräilyn ja rata-autoilun kansalliseksi ikoniksi jäävä Helsingin Eläintarhanajo ajettiin 25 kertaa Eläintarhan puistossa. HMK oli ratkaisevalla tavalla vaikuttamassa kilpailun syntyyn v. 1932. Päitsi on koko olemassaolon ajan ollut HMK:n huolenpidon kohteena.

Kerholla onkin menestystä monessa lajissa ja nyt perinnettä jatkavat kerhon tukemat Team100-joukkueissa ajavat motocrossjuniorit. Kerhon harrastetoiminta on aktiivista ja jäsenmäärä kasvussa. Pandemian varjostamaan juhlavuoteen lähdetään kaikesta huolimatta toiveikkaana – suunta on oikea.

HMK_100