Historia

hmk historia

Varhaisin suomalainen - tosin toisen maailmansodan vuoksi lyhytikäiseksi jäänyt - moottoripyöräkerho perustettiin Helsingissä vuonna 1914. Perustetun kerhon nimeksi tuli Suomen Moottoripyörä Klubi - Finlands Motorcykel Klubb ja virallinen lyhenne oli MK.

MK oli aluksi vahvasti helsinkiläinen klubi, mottoripyöräilyn levitessä eripuolille Suomea syntyi tarvetta ulottaa toiminta koko maahan. Vuonna 1924 toiminta jaettiin virallisesti paikalliseen ja valtakunnalliseen ja molempien johtoon tuli sama mies, Henning Schröder. Näin syntyivät Helsingin Moottoripyöräklubi (HMK) ja Suomen Moottoripyöräliitto (SML). Molemmat voivat perustellusti johtaa juurensa vuonna 1922 perustettuun klubiin. Paljon myöhemmin molemmista nimistä "pyörä" sana poistettiin.


Perustamiskirja

Vuonna 1922 21 helmikuuta klo 4.00 ip. kokoontuivat Hotelli Kämppiin Helsingin kaupungissa allamainitut henkilöt, kiinnostuneina perustamaan moottoripyöräklubin, siis: insinöörit Eino Salminen ja K. Kinnunen, jääkärimajuri L. Nordensvan, kapteeni G. Holmgvist, luutnantit Arne Ilander ja P. Heikkilä, varatuomari Harald Munck, toimittaja V. Kaarna, teknikot A. Niemura, E. Kullberg ja J. Saksa, osastopäällikkö A. Heino sekä herrat Charles Emil af Frosterus, R. Grogius ja R. Sundström.
Kokouksen avasi Majuri Nordensvan, joka lyhyesti selosti aiheet kokouskutsulle, herra Nordensvanin ehdotuksesta kokouksen puheenjohtajaksi valittiin insinööri Saarinen, protokollan pitäjäksi allekirjoittanut Sundström.

§ 1.
Lyhyen keskustelun jälkeen päätettiin yksimielisesti perustaa moottoripyöräklubi, käsittäen koko maan. Klubin nimeksi päätettiin SUOMEN MOOTTORIPYÖRÄKLUBI -
FINLAND MOTORCYKELKLUBB ja klubin tunnus " M K". Kotipaikkana Helsingin kaupunki.

§ 2.
Kolmen miehen komiteaksi käsittäen varatuomari Munck, puheenjohtaja, majuri Nordensvan insinööri Salminen, tehtäväksi seuraavaan kokoukseen, mihin läsnäolevien tulisi saapua, tehdä ehdotus säännöistä klubille, sekä merkittiin että varatuomari Munck otti tehtäväkseen hankkia Ruotsista Svenska Motorcykelklubbens säännöt. Insinööri Kinnunen lupasi komitean käytettäväksi antaa sääntöjä moottoripyöräyhdistyksistä Amerikassa.

§ 3.
Ottaen huomioon olemassa olevan Automobil klubin auraavan radan Seurasaaren selälle päätettiin että sanotulla radalla sunnuntaina 5 . maaliskuuta järjestää nopeuskilpailuja moottoripyörille.
Tuleviin kilpailuihin läsnäolevat päättivät seuraavista säännöistä.
1 ) Kilpailut ovat avoimia ainoastaan moottoripyörille joissa on sivuvaunu.
2 ) Kilpailut tapahtuvat yhdellä kilometrillä, 1 km. 500 m. lentävällä lähdöllä, n. 17 km tai 4. ratakierrosta seisovalla lähdöllä.
3 ) Kilpailijalla tulee olla matkustaja, ei saa alittaa 45 kg.
4 ) Kilpailevat pyörät jaetaan kahteen luokkaan, luokka 1. sylinteritilavuus 600 m3 tai alle, luokka 2. sylinteritilavuus yli 600 m3.
5 ) Sekä pyörästä että sivuvaunusta ja korista saa kilpailija poistaa oman harkintansa mukaan kilpailuun kuulumattomia esineitä, kuten lyhtyjä, loka-suojia, työkalulaatikoita tai vastaavaa.
6 ) Kilpailussa moottoripyörillä joissa sivuvaunu on oikealla puolella ajavat vastapäivään ja sellaiset joilla on vaunu vasemmalla puolella ajavat myötäpäivään.
7 ) Ilmoittautumiset kilpailuihin on tehtävä viimeistään maanantaina 27. tätäkuuta firmaan P. J. Heikkilän konttoriin, Hakasundinkatu 5, täällä, jälki-ilmoittautumiset viimeistään 1. tulevaa maaliskuuta korotettua osanottajamaksua vastaan.
8 ) Osanottomaksu on Fmk 75:- Asevelvolliset maksavat Fmk 15:- Muut sotilaat, lukuunottamatta upseereja maksavat Fmk 25:- osanottomaksua. Jälki-ilmoittautumismaksu on 3. kertainen edellämainituista.
9 ) Vähintäin 12 ilmoittautumista pitää tulla että kilpailut voitaisiin pitää.
10 ) Samalla ajajalla on oikeus osanottoon molempiin kilpailuihin  1. km. ja 17 km.
11) Pääsymaksut yleisölle kilpailuihin ovat seuraavat Fmk 15, 10, 5.
12 ) Vähintään 2. palkintoa jaettaisiin kummassakin luokassa.

§ 4.
Jäseneksi komiteaan joka organisoi kilpailut, valittiin insinööri Salminen, majuri Nordensvan, kapteeni Holmgvist, luutnantti Heikkilä ja herra Niemura ja on tällä komitealla oikeus valita avustajia ja palkata heitä.

§ 5.
Kiitollisuudella merkittiin, että luutnantti Heikkilä firmansa puolesta lahjoitti yhden palkinnon kilpailuihin.

§ 6.
Luutnantti Ilander valittiin keräämään varoja palkintojen hankintaa varten, tehtävänään myös vastaanottaa lahjoitettuja palkintoja.

Sulje